Fusion360
SkySkooter motorbädd
Roderhorn till CH segelbåt
Bixlerbädd Fusion360
Gängor i flänsen bra nog
Höjdkontroll
1,75 mm rött filament
Vibrationsdämpare!?
Fusion360
Ratad motorbädd
2020 - 27 Augusti
När man lärt sig att rita i CAD så är inte steget långt till att rita och skriva ut i 3D
Klicka på bilderna för större bild
Jag har ju alltid varit extremt intresserad av teknik och har antagligen ärvt en del egenskaper från min far. Nisse var en otroligt duktig hantverkare och var inte främmande för något. Han hanterade en symaskin och sydde dockkläder som vilken skräddare som helst. Reparerade skor som vilken duktig skomakare som helst. En pappa som var lätt att se upp till naturligtvis. Minns de stunder han satt med mig i knät för att lära mig att läsa, löda, bygga modellflygplan mm. Läskunnig var jag således redan som 4-1/2 åring.
Eftersom jag ritar veteran modellflyg så uppkommer ju tanken på att skära ut detaljer med laser. Vissa delar kan man ju bygga med en 3D skrivare efter att ha ritat dem i CAD. Hembygdsföreningen som jag jobbar i behöver ju också ha metallplaketter med inristad text på.
Viggo skall hjälpa mig att sätta ihop dessa maskiner. Han var grym på att bygga med Lego när han var liten så han kan ju också lära sig något när vi jobbar ihop med dessa två maskiner, fräs / laser och 3D skrivare. Av skadan blir man vis men inte rik sägs det.
Då dessa maskiner tillverkas i Kina med långa leveranstider så upptäcker man ganska snart att det är praktiskt att ha reservdelar liggande om något går snett. Den mest känsliga delen är sprutmunstycket med dess delar såsom sensor, nozzlar värmeelement. Utan reservdelar blir man lätt stående en månad eller två.
 
Anet A8 Plus.
Fördelen med att skriva ut från ett SD Card minneskort är ju att datorn bara används för att konstruera det man skall skriva ut.
Anet A8 Plus är en 3D skrivare som skriver relativt stora produkter off line! 300 x 300 x 350 mm. H = 350 mm.
Ganska stort med andra ord.
En 3D skrivare är knappast lämplig att bygga om till fräsmaskin då den inte är tillräckligt stabil. Möjligen skulle den  kunna byggas om till laserskärare.
Maskinerna kommer som byggsatser med oftast undermåliga instruktioner och bygganvisningar. Det är en klar fördel om man inte har tummen mitt i handen och hyfsad på engelska språket. Datakunskaper är naturligtvis också en fördel.
Bilden visar väl ganska tydligt att den stabilitet som krävs för att fräsa i exempelvis aluminium inte är tillräcklig.
Ett hjälpmedel för att få full kontroll på höjdinställningen vid byggbordet.
Filament kallas plasttråden som används i 3D skrivaren. Thermoplaster är det som gäller då maskinen sprutar ut en 0,4 mm tjock 200 gradig plast som läggs helt enligt den ritning man gjort i ett CAD/CAM program på datorn.
Anet A8 Plus 3D skrivare
Stepper damper
En förbättring vad gäller ljud, värme och vibrationer. Men skruvarna är för korta, så det har inte blivit av.
 
 
 
 
Anet 8 Plus 3D skrivare
Landstället inklämt mellan spant 1 och 2. Spant 1 gjord i vit plast och spant 2 i grågrön plast.
0,5 kg vit filament.
En komplett utbytesenhet. Lätt utbytbar om element eller tempgivare går sönder. Obs de olika längderna på kablarna då inga misstag med felkoppling kan göras.
Motorbädd till min eldrivna Glödstiftsmotor i stället för aluminium som jag gjorde den i först. Precisionen är inte tillräckligt bra så jag gjorde den till slut i aluminium, men borrmallen gjorde jag i plast. Mycket nöjd med det.
Motorbädden som den är ritad i Autodesk Fusion 360.
Ett fantastiskt bra program för att rita objekt för 3D printing,  CNC fräsning eller laserskärning. Inget program man lär sig på 5 minuter, men vem fan har sagt att det är bråttom.
Observerade inte vid byggandet av Printern att teflonröret skall sticka upp 13 mm ovan det gängade röret, annars kan inte filamentet matas och allt blir problem.
Motorbädd Version V4. Spant 1 i kombination med aluminiumbädden så blir allt helt enligt önskemål.
Motorbädden till SkySkooter gjord i plast och integrerad i spant 1 som också håller noshjulet på plats.
SkySkooters motorbädd med monterat motorpaket.
Roderhorn till en 45 år gammal segelbåt. Den gamla gick sönder och då gjorde jag en bättre.
Bixler 2 motorbädd då den som medföljde satsen var omöjlig att göra ett motorbyte med.
Bixler 2 motorbädd med motor monterad.
Utbytesmunstycke komplett
15mm längre teflonrör
0,5 Kg vit tråd
Spackel mellan spant 1 o 2
Spant 1 i vit plast