3. Lamdasensorn(O2 sond) är ett nytillskott på min motor. Den är inte nödvändig för att få bilen besiktigad, men man bör ju utnyttja systemet i möjligaste mån. Jag har köpt en sond från Biltema för 399 kr. Den har tre trådar, två vita och en svart. Den svarta är signal och de vita är jord och +12 volt. Kallas för förvärmning. Skrotpriset på en Volvo 850 sond låg på 600 kr så det får vara. En ny sond kostar på Mekonomen nästan 1200 kr. och det är ju skitbilligt jämfört med kombiinstrumentet för 12 000 till min Volvo S 80. De tar svinaktigt betalt för nya delar.
Övriga sensorer som jag använt till min motor är
Temperatursensor I som sitter på vänster cylindertopp. Denna gick inte att använda då den är en PTS (Positive Temp Sensor) och det skall vara NTS (Negative Temp Sensor), så jag köpte en Bosch 0 280 130 026 (161 kr hos Mekonomen och 75-350 kr hos skroten beroende på vilken bil den suttit i). Original ha, ha, ha ) som jag monterade som oljetemperatursensor (coolant sensor) vid oljekylaren. De gamla sensorerna hade 1/8" NPT gängor och de nya har M12x1,5. Inga problem då man tar 10,5 mm borr och borrar bort de gamla gängorna vilket passar precis och sedan nya M12. Inga nya gängor för guds skull i oljekylaren, då det kan vara svårt att få rent från spån. Jag köpte en T-koppling från Biltema som jag gängade om. Se bilder nedan.
Temperatursensor II som sitter i spjällhuset eller plenum som det ibland kallas. Dessa värden fick jag till 0,35 och 2,42 Kw
Här valde jag Bosch 0 280 130 039 (349 kr hos Mekonomen), men 0 280 130 026 hade gått lika bra. Båda har samma värden, vilket förenklar en del. Lite svårt att få plats med nya då den är större än den gamla, men titta på bilderna så ser du hur jag lyckades fixa detta.Det står lite (väldigt lite) om givare på Svenska Mega Squirt.se Överallt i manualerna så talas det om vattentemperatursensor, men det kan ju inte vara märkvärdigare med en luftkyld motor. Jag har läst om killar (för det är bara män som sysslar med detta tyvärr) som även placerat en från Biltema inköpt oljetempsensor i tråget. För mig låter det också bättre med oljesensorn, för vi vet ju alla, VW fanatiker, att cylindertemperaturen varierar på de olika cylindrarna. Cylinder 3 (främre på vänster sida) får inte samma kylning som övriga cylindrar då Oljekylaren stjäl kylluft.
Lätt fixat med en separat oljekyl, men inte speciellt billigt. Absolut inget problem för mig då jag bara renoverat motorn till nästan nyskick. Således ingen turbo eller annat Macho. Min motor var utrustad med en mekanisk tomgångsregulator. En termostartstyrd ventil som stryper extraluften när motorn är varm. Denna sitter där bränslepumpen sitter på vanliga folkamotorer. d.v.s. alldeles intill tändfördelaren. En luftslang går från luftrenaren och en till spjällhuset. Har man ingen sådan så måste det bli en annan typ av något slag.
Spridare trodde jag ju att jag hade, men ack nej. En bil som har stått i över 30 år kan ju knappast vara riktigt fräsch i alla detaljer. En av fyra spridare fungerade. De övriga hade munstycksventilen fastnat riktigt ordentligt på. Att hitta dessa Bosch 0 280 150 007 på skroten var omöjligt. Inte en enda träff. Helst ville jag ha samma system som jag hade, dvs spridare med slanganslutning. Detta för att slippa bygga sk "fuelrails" eller bryggor som de kanske också kallas. Mölndals bilskrot är bemannad med kunniga och hjälpsamma gossar. (Var fan finns tjejerna?) Vi hittade då fyra Bosch 0 280 150 003 som suttit på en Volvo 140 B20E -73. Efter ett bad i min ultrljudstvätt (Kjell & Company) så ser de ut som nya. Jag hittar inga på en sökning, så jag hade väl tur som hitta dem i en låda på min favoritskrot. De är så gamla att din skrot kanske också har men bara inte registrerat dem. Data för spridare finns på nätet. De gula 007 orna var på 265cc/min och mina nya fina blå är på 380cc/min. Båda mätta på 3,0 bars tryck. Att de är större gör inget då värdet matas in i sprutet.
Bränsletrycksregulator trodde jag också att jag hade, men där fick jag också tjii. Den var fastrostad inuti men släppte efter tryckluftsbearbetning. Chet också, den började läcka vid justerskruven. Troligen ett vulkat gummimembran. Bosch 0 280 160 001 sökte jag då efter, och hittade endast två i detta avlånga långa land. Jag behövde ju bara en och har nu fått hem den och blev 275 kr fattigare. Bränslepump trodde jag också att jag hade, tji där också. Jag fick bara upp den i något över 2 Bars tryck. Jag hade en Alfa Romeo pump liggande så den testade jag och fick över 4 Bar, vilket bara är bra om jag vill trimma motorn senare. Pumpen är en Bosch 0 580 464 020 som det finns en del av på Bildelsbasen. Pumpar kostar mellan 500 - 1000 kr på skroten och 399 kr ny på Biltema, så bestäm själv. Biltema har ett annat prissättningssystem än övriga biltillbehörsbutiker.
Ett Ford EDIS-4 som är brytarlöst och saknar mekanisk tändfördelare är nu installerat. Motorn går bättre än när den var ny 1970. Ford EDIS 4 är ett mycket pålitligt tändsystem som knappast behöver några justeringar.